Hvad gør man ved opsigelse af erhvervslejemål fra udlejer?

Opdateret dato: 3. april 2025 | Først publiceret: 14. juni 2019 | Skrevet af: Sara Petersen
Hvad gør man ved opsigelse af erhvervslejemål fra udlejer?

Det begynder som et brev. Måske uventet. Måske ventet. Men brevet er klart. Du skal ud. Udlejeren opsiger dit lejemål. Det sker ofte. Og det må han, men kun hvis reglerne er fulgt. I erhvervslejeloven står det hele. Den beskytter begge parter. Udlejer og lejer. Den siger, hvornår man må opsige, og hvad man skal gøre. Derfor skal du kende den. Ellers taber du. Og her er der ikke råd til at tabe.

Du skal vide, hvad der er lovligt. Hvad der ikke er. Hvornår du må blive. Hvornår du må gå. Et kommercielt lejemål er ikke bare mursten. Det er dit arbejde. Din virksomhed. Dine kunder. Derfor handler det ikke bare om at finde et nyt lokale. Det handler om at forsvare det, du har bygget op.

Udlejers ret til opsigelse – hvornår er det lovligt?

Udlejeren kan opsige dig. Men kun med grund. Ikke fordi han har lyst. Han skal selv bruge lokalet. Eller huset skal rives ned. Bygges om. Du har måske brudt kontrakten. Ikke holdt orden. Lavet larm. Så kan han smide dig ud. Men han skal gøre det rigtigt. Det vil sige: skriftligt. Og det skal være begrundet. Han skal sende dig et opsigelsesbrev. Det skal fortælle dig, hvad du kan gøre. Du kan gøre indsigelse.

Særlige vilkår i lejekontrakten

Alt står ikke i loven. Nogle ting står i kontrakten. Og kontrakten gælder. Den kan sige, at varslet er længere. Eller at udlejeren ikke bare kan opsige. Mange lejekontrakter indeholder særlige vilkår. Derfor er det afgørende, at du kender hver linje. Det kan redde din forretning. Det kan give dig tid. Og det kan give dig ret. Læs din kontrakt, som du ville læse et kort i en storm.

Lejers muligheder ved opsigelse

Loven giver dig ret til at kæmpe imod. Men kun hvis du handler hurtigt. Der er ikke tid til tøven. Ikke tid til frygt. Du skal handle. Du skal svare. For du kan stoppe opsigelsen. Eller i det mindste få tid. Få erstatning. Få din sag hørt.

Lejers indsigelse mod opsigelse af erhvervslejemål

Seks uger. Du har seks uger. Fra den dag brevet lander. Der skal du sende din indsigelse. Den skal være skriftlig. Du skal ikke ringe. Du skal ikke vente. Du skal skrive. Fortælle hvorfor du ikke accepterer opsigelsen. Du skal være tydelig. Klart sprog. Fakta. Begrundelse. Hvis du ikke gør det, er det for sent. Så har du tabt.

Hvad sker der, hvis lejer ikke accepterer opsigelsen

Du protesterer. Så må udlejeren svare. Han har seks uger. Seks uger til at gå til boligretten. Gør han ikke det, så er sagen død. Så gælder opsigelsen ikke. Det er sådan systemet beskytter dig. Hvis du bruger det rigtigt. Men kun hvis du kender fristerne. Kender spillereglerne.

Økonomiske konsekvenser for udlejer

Når en udlejer opsiger et erhvervslejemål, risikerer han noget. Det handler ikke bare om papir. Det handler om penge. Om konsekvenser. Om ansvar. Hvis han ikke gør det rigtigt, kan han blive mødt med krav. Erstatning. Sagsomkostninger. Det er ikke uden risiko at sende en lejer på porten.

Erstatning ved udlejers opsigelse af erhvervslejemål

Hvis du har haft kunder. Skilt på døren. Et navn i gaden. Så kan du miste det. Du kan miste din omsætning. Du kan miste goodwill. Du kan miste alt. Og det kan udlejeren skulle betale for. Hvis han ikke har lov til at opsige dig. Hvis han gør det uden grund. Uden varsel. Så har du krav på erstatning. Det står i loven. Og i praksis. Du skal bare kunne bevise dit tab.

Vurdering af økonomisk ansvar

Udlejeren skal tænke sig om. Han skal overveje, hvad det koster. Det er ikke bare lejemålet, han skal tage med i regnestykket. Det er hele sagen. Det er risikoen for, at du vinder. Risikoen for, at han skal betale. Hvis sagen ender i boligretten, og du vinder, så skal han betale dine omkostninger. Og måske mere. Han skal være klar.

Hvis du som udlejer vil opsige en lejer

Der er måder at gøre det på. Gør det rigtigt. Gør det grundigt. Gør det med respekt for reglerne. Ellers kan det blive dyrt. Ikke bare i kroner, men i konflikter, i tid, i troværdighed. Der er en vej. Den skal følges.

Opsigelse af lejer – trin for trin

Først skal du finde grunden. Den skal være saglig. Den skal kunne bevises. Derefter skriver du opsigelsesbrevet. Det skal være klart. Det skal fortælle, hvorfor du opsiger. Det skal nævne lejers ret til at gøre indsigelse. Du skal give varsel. Tre måneder som udgangspunkt. Eller hvad kontrakten siger. Og du skal sende det hele skriftligt. Det er ikke en snak. Det er en meddelelse.

Har du brug for hjælp til at opsige din lejer

Det er en god idé at få hjælp. Juridisk hjælp. En advokat med forstand på erhvervslejeret. Han kan sikre, at alt gøres korrekt. At du ikke overser noget. At du ikke mister retten. At du ikke taber sagen, før den er begyndt.

Få professionel rådgivning

Det er ikke alt, man kan klare selv. Nogle gange skal man have en med erfaring. En, der kender boligretten. En, der ved, hvordan man lægger strategi. Det kan redde sagen. Det kan spare dig for tab.

Rådgivning om sagens forventede udfald

En god rådgiver kan sige, hvordan sagen vil gå. Ikke med garanti. Men med erfaring. Han ved, hvad retten lægger vægt på. Han ved, hvad du skal kunne bevise. Han ved, hvad du kan kræve. Og han siger det, som det er.

Hvornår bør man kontakte en advokat?

Du skal ikke vente. Hvis du har fået en opsigelse. Hvis du vil sende en. Hvis der er tvivl. Hvis der er uro. Så kontakter du en advokat. Jo før, jo bedre. Ikke når sagen er tabt. Men før den begynder.